anja_nettilehti_0219

Lapsen lääkitys toteutetaan yhteistyössä Lapsiperheiden päivät ovat taatusti aina hektisiä, mutta oman lisänsä kiireiseen arkeen tuo lapsen käyttämä säännöllinen lääkitys. Haastattelimme isossa peruskoulussa toimivaa terveydenhoitajaa, joka työskentelee lasten kanssa päivittäin. Terveydenhoitaja huolehtii reilun 300 eri- tyisoppilaan kouluterveydenhuollosta. Kou- lussa on oppilaita, joilla on eriasteista ke- hitysviivettä ja autismikirjon lapsia sekä nuoria. – Työtehtäviini kuuluu perinteiset kou- luterveydenhoitajan tehtävät eli terveystar- kastukset sekä koulupäivän aikana sattu- neet tapaturmat ja sairastumiset, kertoo terveydenhoitaja. Terveydenhoitaja organisoi koululääkä- rin tekemät lasten kuntoutussuunnitelmat. Oppilaat käyvät esimerkiksi puhe-, toimin- ta- tai fysioterapiassa. Hänen toimenku- vaansa kuuluu tarkkailla, jos käytössä ole- valla lääkityksellä saattaa olla vaikutuksia kasvuun. – Työni sisältää osittaista kuntoutusoh- jausta ja lääkitysseurantoja yhdessä koulu- lääkärin kanssa. Luonnollisesti autan kou- luhenkilökuntaa erilaisissa tilanteissa sekä olen yhteyshenkilönä lääkitykseen liittyvis- sä asioissa koulun ja perheen välillä, avaa terveydenhoitaja monipuolista arkeaan. Erityiskoulussa lääkitys on osa arkipäivää Erityiskoulussa koululaisilla on paljon eri- laisia sairauksia ja oireyhtymiä, joita jokais- ta lääkitään tarvittaessa omalla tavallaan. – Osalla oppilaistamme on esimerkiksi epilepsia, jonka hoitoon käytetään päivittäin otettavia epilepsialääkkeitä. Osa tarvitsee keskittymiseen, eli ADHD:hen tai ADD:hen, liittyviä lääkkeitä jotka otetaan tarvittaes- sa. Pääsääntöisesti lääkkeet pyritään ot- tamaan koulupäivän ulkopuolella koto- na, mutta esimerkiksi epilepsiakohtauksia lääkitsemme tarvittaessa myös koulupäi- vän aikana, terveydenhoitaja selittää. Lääkkeiden käytöstä puhutaan koulussa avoimesti oppilaiden kesken. Lääkkeiden ottaminen on arkipäiväistä oppilaille. – Oppilaat pohtivat koulussa lääkkeiden käyttämistä ja esimerkiksi sitä, miksi minä käytän tällaista lääkettä ja kaverini ei. Lap- set saavat vertaistukea toisiltaan, kun he käyttävät samoja lääkkeitä, terveydenhoi- taja kertoo. Yhtenäiskoulussa on hieno tilanne, sillä eri- tyisoppilaat ja yleisopetuksen luokat teke- vät paljon yhteistyötä. – Meidän koulussa rikkaus on ehdotto- masti se, että erilaisuuden kohtaaminen on arkipäivää. Erilaisuus on läsnä joka päivä, mikä auttaa lapsia sen ymmärtämisessä ja käsittelemisessä. Käymme avoimesti kes- kusteluja eri aiheista, jotta mieltä askarrut- taviin kysymyksiin saadaan vastauksia. Yhteisöllisyys näkyy arjen pienissä tilan- teissa. – Jos takin vetoketjun sulkeminen on oppilaalle haastavaa, kaverit voivat auttaa, iloitsee terveydenhoitaja. Lääkityksen seuranta on osa arjen havainnointia Koulussa vastuu lasten hyvinvoinnista kos- kettaa kaikkia työntekijöitä. Uuden oppilaan saapuessa terveydenhoitaja usein keskus- telee perheen kanssa. Lääkitykset käydään ANJASI | 4

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY2NTI=